ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΩΝ ΦΑΝΑΤΙΚΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ ΚΑΙ Η ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥΣ ΜΕ ΕΜΠΡΗΣΜΟΥΣ *


Δημοσιεύεται στο τεύχος 175 της Πυροσβεστικής Επιθεώρησης


Του Πυράρχου Γιάννη Σταμούλη
1.     "Forest jihad".
Το έγκλημα του εμπρησμού, ειδικά στις δασικές πυρκαγιές και ειδικά στη χώρα μας, είναι εκτός από ιδιαιτέρως απεχθές, είναι και ιδιαίτερα καταστροφικό, αφού εκτός από τις ανυπολόγιστες καταστροφές στο πολύτιμο φυσικό περιβάλλον, πλήττει και την «ταλαιπωρημένη οικονομία μας», μιας και η εκδήλωση τους ειδικά το καλοκαίρι πλήττει την τουριστική βιομηχανία μας, κεντρικό οικονομικό πυλώνα της πατρίδας μας. Η αναζήτηση των αιτιών και υπαιτίων είναι μια υπόθεση που ξεφεύγει από τα εθνικά όρια, και ενδιαφέρει πλέον την παγκόσμια κοινότητα, αφού το έγκλημα εναντίον των δασών, είναι σε παγκόσμια κλίμακα, μια σοβαρή απειλή που διασαλεύει πέρα από την κλιματική και περιβαλλοντική ισορροπία και την διεθνή ασφάλεια. Σε αυτή την διεθνή πλέον αναζήτηση, έχει ενδιαφέρον η μελέτη όλων των πλευρών και αναλύσεων για την μελέτη και αντιμετώπιση του προβλήματος. Μια από τις πρόσφατες αναλύσεις για τις δασικές πυρκαγιές, έχει συμπεριλάβει τον όρο
Μια από τις πρώτες αναλύσεις του θέματος επιχειρεί το 2008 ο  ισραηλινός Συνταγματάρχης Jonathan Fighel,  σε άρθρο του,[1]  που περιγράφει πως ριζοσπαστικές ισλαμικές οργανώσεις έχουν συμπεριλάβει τις επιθέσεις μέσω δασικών πυρκαγιών στην τακτική τους. Χαρακτηριστικά αναφέρει:
«Ήδη από το Νοέμβριο του 2007, ριζοσπαστικά ισλαμικά φόρουμ διατυπώνουν τέτοιες θεωρίες. Μια από τις ιστοσελίδες που συνδέονται με τις ιδέες της Αλ Κάιντα, που ονομάζεται “Al-Ikhlas Islamic Network” δημοσίευσε εκτενές μήνυμα, στο οποίο υποστήριξε ότι οι εμπρησμοί είναι μια αποτελεσματική μορφή δράσης, η οποία δικαιολογείται από τον ισλαμικό νόμο στο πλαίσιο του «οφθαλμόν αντί οφθαλμού» Η ανάρτηση συμβουλεύει «να θυμόμαστε το «Δάσος Τζιχάντ» κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, σημειώνοντας ότι "οι πυρκαγιές προκαλούν οικονομική ζημία και ρύπανση».. και η ιστοσελίδα καταλήγει: «Φανταστείτε, αν μετά από όλες τις απώλειες που προκαλούνται από μια τέτοια περίπτωση, μια τζιχάντ οργάνωση, διεκδικήσει την ευθύνη για τις δασικές πυρκαγιές, το επίπεδο του φόβου που θα κυριαρχήσει στους ανθρώπους στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρώπη, τη Ρωσία και την Αυστραλία.»  
Μια άλλη παρόμοια ισλαμική ιστοσελίδα, τον Δεκέμβριο του 2007,η "Al-Jazeeratalk.net" δημοσίευσε ένα παρόμοιο μήνυμα την 27η Δεκεμβρίου 2007, [2]υπενθυμίζοντας στους υποστηρικτές της: «να μην ξεχνάμε το δάσος τζιχάντ καλοκαίρι", προσθέτοντας «αυτή είναι μια πρόσκληση προς τους μουσουλμάνους της Ευρώπης και την Αμερική, την Αυστραλία και τη Ρωσία να καίνε τα δάση». Η ανάρτηση ισχυρίζεται ότι το κάψιμο των δέντρων, ως μέθοδος πολέμου, επιτρέπεται στο Ισλάμ και παραθέτει αποσπάσματα από το Κοράνι. Τα «οφέλη» από τις πυρκαγιές, όπως περιγράφονται είναι ότι προκαλούν θύματα, χτυπούν το τουριστικό εισόδημα, δημιουργούν ελλείψεις ξυλείας τόσο για οικιακή, όσο και βιομηχανική χρήση, καθώς και σε φαρμακευτικά προϊόντα, ενώ εξουθενώνουν τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης.


Τον Οκτώβριο του 2012 ρωσική ιστοσελίδα[3] δημοσιεύει δηλώσεις του αρχηγού των ρωσικών υπηρεσιών ασφαλείας Alexander Bortnikov, σύμφωνα με το οποίο, « Η Αλ Κάιντα είναι υπεύθυνη για την πρόσφατη έξαρση των δασικών πυρκαγιών στην Ευρώπη.». Σύμφωνα με το Ρώσο αξιωματούχο, «Οι Δασικές πυρκαγιές σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να θεωρείται μία από τις νέες τακτικές στην στρατηγική της Αλ Κάιντα, τακτική που επιτρέπει την πρόκληση σημαντικής ζημίας στην οικονομία και το ηθικό, χωρίς καμία σοβαρή προετοιμασία, τεχνικό εξοπλισμό ή οικονομική δαπάνη.»
Τον Ιούνιο του 2013 μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές στο Colorado, ο Rachel Ehrenfeld, δημοσιεύει ανάλυση[4] με τίτλο «Πόλεμος Φωτιάς». Στην ανάλυσή του αναφέρεται στους προβληματισμούς των ειδικών για τα αίτια της δολοφονικής αυτής δασικής πυρκαγιάς, υπενθυμίζοντας ότι σε μια περσινή παρουσίαση ενός ειδικού στην εναέρια δασοπυρόσβεση στις Δυτικές ΗΠΑ του Bill Scott, υπήρχε αναφορά για σχετικό άρθρο που είχε δημοσιευτεί στα αγγλικά σε περιοδικό της Αλ-Κάιντα, με τίτλο “It Is of Your Freedom to Ignite a Firebomb,” με οδηγίες για την κατασκευή εμπρηστικών βομβών για δασικές πυρκαγιές.

2.   Από τη λατρεία στον Αλλάχ στην εμπρηστική τρομοκρατία


Μετά   το τελευταίο τραγικό γεγονός του Παρισιού, με την στυγνή δολοφονική ενέργεια των  φανατικών ισλαμιστών, φωτίζεται ξανά  το φλέγον ζήτημα του θρησκευτικού φονταμενταλισμού και στην συγκεκριμένη  περίπτωση το φαινόμενο της εγκληματικότητας με «θρησκευτικό κίνητρο».
Και  είναι πράγματι τραγικό πως «θεόπνευστα κείμενα»  που ενέπνευσαν  θρησκείες με εκατομμύρια πιστούς και εκατοντάδων ετών διάρκειας, μπορούν να παρερμηνευτούν  εκουσίως ή ακουσίως και να μετατραπούν σε «εμπρηστικά εφαλτήρια» πρωτοφανούς βιαιότητας και  φρικαλέας εγκληματικότητας.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ισλαμική θρησκεία, μονοθεϊστική στο χαρακτήρα, με μεταφυσική προσμονή  και γεμάτη συμβολικές αναφορές στο βασικό της «ιερό κοράνιο».
Κείμενο που στα χέρια και το μυαλό φανατικών μπορεί να αποτελέσει το απόλυτο εγχειρίδιο μίσους και βίας, ειδικά αν ο πιστός το ερμηνεύσει αυτολεξεί και το χειρότερο αν προσπαθήσει να το  εφαρμόσει. 
Ας δούμε μερικά χαρακτηριστικά τέτοια αποσπάσματα από μια ελληνική έκδοση του Κορανίου[5]
Στο κεφάλαιο «Σούρα Άλ Ιμράν Μέρος 4o, 151.» γράφει :
«Θα σκορπίσουμε τον τρόμο στις καρδιές των απίστων, γιατί ταίριασαν τον ΑΛΛΑΧ μ' άλλους συνεταίρους που δεν έχουν καμιά ένδειξη ότι είναι θεοί. Η κατοικία τους θα είναι η Φωτιά. Τι αξιοθρήνητη είναι αυτή η διαμονή των κακούργων!»
Στο κεφάλαιο «Σούρα ελ-Νισά Μέρος 5o, 56.»   στο ίδιο πνεύμα  προστίθεται:
Όσοι αρνήθηκαν τα σημεία μας, σύντομα θα τους κάψουμε με την Φωτιά κι όσες φορές θα ψήνονται τα δέρματά τους, θα τ' αντικαταστούμε μ' άλλα δέρματα, ώστε να δοκιμάζουν συνεχώς το βασανισμό. Γιατί ο ΑΛΛΑΧ είναι Πανίσχυρος, Σοφός.»
Στο κεφάλαιο «Σούρα ελ- Τέομπε Μέρος lo,13.14.» συνεχίζονται οι οδηγίες:
«Μήπως δεν θα πολεμήσετε ένα λαό, που παραβίασε τους όρκους (της Πίστης) του και συνωμότησε να διώξει τον Απόστολο, κι αυτοί πρώτοι άρχισαν την επίθεση εναντίον σας; Μήπως  τους φοβάστε; (Όχι βέβαια)! Τον ΑΛΛΑΧ - είναι πιο δίκαιο - να φοβάστε (περισσότερο) αν είστε Πιστοί!
Πολεμάτε τους, κι ο ΑΛΛΑΧ θα τους τιμωρήσει με τα χέρια σας, και θα τους ντροπιάσει και (θα σας βοηθήσει) να τους νικήσετε, και θα θεραπεύσει την οργή στα στήθη ενός λαού που είναι Πιστός».
Σαφώς και η απλή παράθεση  των παραπάνω εδαφίων  δεν  μπορεί να αποτελέσει κριτική ή έστω και πρόχειρη ανάλυση των  εδαφίων του Κορανίου, ενός ιερού  βιβλίου που συγκλονίζει  εκατομμύρια πιστών σε όλο τον κόσμο.
Η προσέγγιση  όμως με τα  πρωτότυπα  κείμενα του  Κορανίου μπορεί να μας δώσει την δυνατότητα να επισημάνουμε και ανακαλύψουμε τη στάση ζωής  που  δημιουργείτε σε ένα πιστό μουσουλμάνο.
 Χαρακτηριστικό είναι αυτό που γράφει σε ανάλυσή του ο Δημοσιογράφος- Συγγραφέας-Τουρκολόγος - Νίκος Χειλαδάκης[6]:
«Αυτή η υποφαινόμενη βία έχει εμπνεύσει σε μεγάλο μέρος και την ισλαμική, πολλές φορές τυφλή τρομοκρατία, που είναι ένα τεράστιο σύγχρονο πρόβλημα για πολλές κοινωνίες της Δύσης. Εδώ το Κοράνι ερμηνεύεται με τέτοιο τρόπο ώστε να ευνοεί την άμετρη άσκηση βίας από αυτούς που έχουν το προνόμιο να το ερμηνεύουν σύμφωνα με τις αντιλήψεις τους ακόμα και εναντίον όλων των άλλων πιστών μουσουλμάνων  Ενδεικτική είναι η ερμηνεία της «Τζιχάντ» δηλαδή του ιερού πολέμου κατά των απίστων. Ενδεικτικό επίσης είναι  εδώ και το παράδειγμα της επιβαλλόμενης περιτομής στον γυναικείο πληθυσμό ορισμένων μουσουλμανικών χωρών, (Αλγερία Σουδάν),  ένα φαινόμενο που έχει επικριθεί  ακόμα και από τους ίδιους τους μουσουλμάνους που έχουν μια πιο ανοιχτή θεώρηση των ιερών κειμένων.»
Αυτή η μεγάλη απόκλιση  της κατανόησης των θρησκευτικών κειμένων του ισλαμισμού, φαίνεται χαρακτηριστικά στο μικρό απόσπασμα[7]:
«Διαδόθηκε στις δυτικές γλώσσες η μετάφραση του όρου «Τζιχάντ» (Θεάρεστος, ή Ιερός Αγώνας) ως Ιερός Πόλεμος. Η αλήθεια είναι ότι το Ισλάμ δεν αναγνωρίζει τον όρο «Ιερό Πόλεμο
Οι  τελευταίες εξελίξεις με το κίνημα των τζιχαντζιστών, δημιουργεί την ανάγκη μελέτης και της παραπάνω οπτικής, ιδιαίτερα όταν βλέπουμε φρικιαστικές σκηνές σαν την «εμπρηστική εκτέλεση» από το Ισλαμικό Κράτος του ιορδανού πιλότου Moaz al-Kassasbeh.

Σαφώς και η συντριπτική πλειονότητα των μουσουλμάνων, δεν έχουν καμία σχέση με τον παραπάνω εξτρεμισμό και ειδικά στην πατρίδα μας, όπου υπάρχει μακρά ειρηνική και δημιουργική συγκατοίκηση με την αντίστοιχη μειονότητα.
Σαφώς όμως στα αυτιά των φανατικών εξτρεμιστών η ρήση «ούτε οι περιουσίες τους, αλλ΄ ούτε και τα παιδιά τους θα ωφελήσουν σε τίποτε τους άπιστους, μπροστά στον ΑΛΛΑΧ. Οι ίδιοι αυτοί δεν θ αποτελέσουν τίποτε άλλο, παρά καύσιμο για τη Φωτιά…Εκείνοι όμως που αρνούνται την πίστη, ούτε οι περιουσίες τους, ούτε τα αμέτρητα παιδιά τους θα ωφελήσουν σε τίποτα, μπροστά στον ΑΛΛΑΧ. Θα είναι σύντροφοι της Φωτιάς όπου για πάντα θα παραμείνουν.» (παρ.10,1116 Κεφ. Ο οίκος Ιμραν ΙΕΡΟ ΚΟΡΑΝΙΟ), μπορεί να περάσει από το μεταφορικό του θεολογικού λόγου σε πρακτική κοινωνικής δράσης με ολέθρια αποτελέσματα.


*  Το κείμενο είναι μέρος της ατομικής διατριβής που εκπονήθηκε στην Σχολή Εθνικής Άμυνας με  θέμα «: Ο ΕΜΠΡΗΣΜΟΣ ΩΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΑΠΕΙΛΗ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ»





[1] ιστοσελίδα «Τhe International Institute for Counter-Terrorism», Οκτώβριος  2008
[2] η "Al-Jazeeratalk.net"  27/2/2007,
[3] http://en.ria.ru
[4] Ιστοσελίδα The American Center for Democracy
[5] ΚΟΡΑΝΙ έκδοση «Συγκρότημα του Βασιλιά Φαχντ για την εκτύπωση του ιερού κορανίου Μέδινα-Σαουδική Αραβία.»
[6] http://eikonografies.gr/%CE%BA%CE%BF%CF%81%CE%AC%CE%BD%CE%B9-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B9%CF%83%CE%BB%CE%AC%CE%BC/
[7]  «ΙΣΛΑΜΙΚΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ»,Μαχμούντ Χάμντυ Ζακζούκ, έκδ.  Διεθνής Βιβλιοθήκης «ΑΝΑΤΟΛΗ», μετάφ.  ΝΙΝΑ Α. ΜΠΟΥΡΣΑΝ